сряда, 13 юни 2018 г.

Мелатонин и подмладяване.

Мелатонинът е необичайно мощен антиоксидант, синтезиращ се вътре в организма, обикновено - нощем, поради което може да се нарече нощен пазител на здравето на клетките. В частност, той превъзхожда 5 пъти възможността на глутатиона (вид антиоксидант) по отношение на неутрализацията на хидроксилните радикали и е 2 пъти по-ефективен от витамин Е в прекъсването на процеса на преокисляването на липидите.

Антиоксидантната активност на мелатонина е насочена главно към защитата на ДНК на клетките и в по-малка степен към защитата на протеините и липидите. Благодарение на антиоксидантните си свойства, мелатонинът има силно защитно действие по отношение на мозъчните клетки, сърдечно-съдовата система и черния дроб, поради което можем да го наречем и най-добрия приятел на младостта.

Нивото на секреция на мелатонин обуславя много възрастови изменения в организма и появата на възрастови заболявания. Установено е, че пикът при изработването на мелатонин е в детска възраст, а при 40-45-годишни хора, се открива само половината от количеството мелатонин, откривано в организма в периода на детството. С експерименти, проведени върху опитни мишки, се е установило, че при трансплантация на епифиза от млади мишки върху стари, животът на старите мишки с трансплантация се е удължил с 30-40%, в сравнение с продължителността на живота на старите мишки без трансплантация.
Имуномодулацията е още едно от свойствата на мелатонина и затова той може да се нарече още помощник на имунитета. Учените са установили, че активността на имунните клетки се повишава, заедно с увеличаването на нивото на секреция на мелатонин. Освен това, мелатонинът усилва мощта на специфичния противораков имунитет: той има избирателно подтискащо въздействие върху процеса на размножаването на раковите клетки.

Мелатонинът има важна роля и в профилактиката на понижаването на имунните сили на организма, свързани със стрес, тъй като мелатонинът има сънотворно и успокояващо действие по отношение на нервната система. Колкото е по-високо нивото на мелатонин в организма, толкова по-леко се понася стреса.
 
Затова съвсем естествено възниква въпроса как да поддържаме нивото на мелатонина в организма си? Тъй като мелатонинът се синтезира на тъмно, то неговия основен "враг" е светлината. Най-често нивото на секреция на мелатонин е по-ниско при хора, които работят нощем или си лягат да спят твърде късно. Подобен режим води до трайно намаляване на нивото на мелатонин в организма.

Следователно, необходимо е да заспива навреме и да се избягва работата през нощта. Помещението за сън трябва да се проветрява добре и да е достатъчно прохладно, защото мелатонинът обича също така и прохладата. За производството на мелатонин са необходими достатъчно естествени витамин и минерали, особено ниацин, Витамин В6, магнезий и калций, които се набавят при балансиран хранителен.
--------------------------------------------

Налични издания по английски език - за българи: